ایزولاسیون دیوار سبز

یکی از بهترین راه ها برای ساخت فضای سبز عمودی، استفاده از انواع دیوار سبز است. دیوار سبز یا Green wall یکی از پر طرفدارترین المان ها در طراحی داخلی و خارجی است. که به دلیل مزایای زیاد و زیبایی خاص آن در همه ی محیط ها، به خصوص محیط های عمومی مانند مراکز اداری و تجاری، مراکز آموزشی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند. ضمن آنکه در طراحی داخلی مدرن نیز کاربرد زیادی دارند. در بیشتر مقالات در خصوص دیوار سبز، انواع سیستم های آن و روش اجرا صحبت شده است. اما یکی از بخش های مهم در ساخت دیوار سبز، مقاوم سازی دیوار پایه در برابر هرگونه آسیب ناشی از نصب و رطوبت است. در این مقاله ایزولاسیون دیوار سبز مورد بررسی قرار گرفته، که به اهمیت جلوگیری از نشت رطوبت به دیوار پایه و اطراف آن می پردازد.

ایزولاسیون دیوار سبز

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز نوعی از سازه ی سبز عمودی است ؛ که در آن بستر کشت به صورت عمودی بر روی دیوار نصب  شده و گیاهان بر روی آن   کشت می گردند. گرین وال دارای مزایای زیادی است، مانند : تصفیه هوا، کاهش میزان گرد و غبار، بهبود شرایط روحی ، عایق گرمایی، عایق صوتی و ….

انواع دیوار سبز

شکل های مختلف دیوار سبز می توانند از دو نظر تقسیم بندی شوند. از نظر نوع سازه ی دیوار سبز، که سیستم آنها در دو نوع باکسی و نمدی است. و هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

از نظر سیستم آبیاری و غذادهی دیوار سبز که عبارتند از : دیوار سبز خاکی، دیوار سبز نیمه هیدروپونیک و دیوار سبز هیدروپونیک.

علاوه بر این موارد از جهات دیگر مانند محل نصب (دیوار سبز داخلی و دیوار سبز خارجی) و یا گونه های گیاهی نیز قابل تقسیم بندی هستند. که اهمیت آنها کمتر از دو مورد اول است.

برای آشنایی بیشتر با تراس گاردن می توانید مقاله هایتفاوت دیوار سبز داخلی و خارجی را مطالعه نمایید.

ایزولاسیون دیوار سبز

ایزولاسیون در اجرای دیوار سبز

عایق بندی و ایزولاسیون دیوارسبز اهمیت زیادی در اجرای صحیح آن دارد. دیوار سبز از سطح پشتی خود به سازه دیوار پایه متصل است. و ایزولاسیون آن مانع انتشار رطوبت به دیوار پشت گرین وال و سطح زمین پایین آن می شود. ایزولاسون دیوار سبز شامل ایزولاسیون دیوار پایه و ایزولاسیون سازه دیوار سبز است . و هر کدام به روش های مختلفی می تواند اجرا گردد.

ایزولاسیون دیوار پایه

عایق بندی دیوار به معنای انجام ایزولاسیون در دیوار پایه، قبل از نصب دیوار سبز است. در حالت عادی دیوارها به صورت عمودی تا ارتفاع زیادی عایق بندی نمی شوند. اما دیوارهایی که در مجاورت با رطوبت قراردارند مانند دیوار حمام و دستشویی تا ارتفاع ۱ – ۱٫۲۰ متر عایق بندی می شوند. این عایق بندی در زیر سفید کاری و گچ دیوار است. و با قیرگونی یا ایزوگام انجام می شود. در شرایطی که محل نصب دیوار سبز از ابتدا در بنا دیده شده است؛ بهتر است دیوار مورد نظر به طور کامل عایق بندی گردد.

اما در بسیاری از پروژه ها اجرای دیوار سبز یا محل نهایی نصب آن بعد از ساخت بنا یا در فرآیند بازسازی انتخاب می شود. در این نوع از پروژه ها ایزوگام و قیرگونی قابل اجرا نیست. و برای ایزولاسیون دیوار از عایق های مایع پلیمری و عایق های نانو استفاده می شود. که به صورت رنگ یا با اسپری بر روی دیوار پاشیده می شود.

جریان آب در دیوار سبز به صورت ثقلی از بالا به پایین است. و در بسیاری موارد دیوار پایه در مجاورت مستقیم آب قرار نمی گیرد. اما هدف مهمتر ایزولاسیون دیوار پایه جلوگیری از انتشار رطوبت هوا و بخار آب است. رطوبت به مرور در دیوار نفوذ کرده و حتی باعث گسترش انواع آلودگی های قارچی می شود. به همین دلیل باید دیوار پایه کاملا در برابر رطوبت عایق شود.

برای آشنایی بیشتر با عایق رطوبتی  می توانید در محصولات گزینهعایق رطوبتی ” را مطالعه نمایید.

ایزولاسیون دیوار سبز

ایزولاسیون سیستم دیوار سبز

همه ی انواع سازه های دیوار سبز در داخلی ترین بخش خود دارای لایه ی عایق رطوبتی هستند. به طور کلی بر روی دیوار پایه سازه شاسی فلزی نصب می شود. بر روی آن صفحه PVC یا شکلی از دیوار عایق رطوبتی نصب می شود. و محل کشت مانند باکس ها و پنل های نمدی بعد از آن قرار می گیرند. ایزولاسیون دیوار سبز در مهمترین مانع برای جلوگیری از نشت رطوبت به تمامی بخش های پشت خود است.

نگهداری دیوار سبز
مطالعه این مقاله

در انواع دیوار سبز مدولار و باکسی معمولا ایزولاسیون به صورت صفحات پلی اتیلنی شبیه به عایق رطوبتی ممبران هستند. که به شاسی کشی متصل شده و مانع از عبور رطوبت می شوند. در انواع دیوار سبز نمدی ایزولاسیون دیوار سبز می توان به صورت صفحات عایق PVC ، عایق های ممبران و یا ترکیب هر دو باشند. که اجرای آنها با توجه به سیستم انجام می شود. در هر حال تمامی انواع سیستم های دیوارسبز باید دارای این ایزولاسیون باشند. حتی در دیوارهای سبز خانگی با استفاده از پلاستیک صنعتی این عایق بندی در حد توان اجرا می شود.

اهمیت آب بندی در اتصالات

تمامی لایه های ایزولاسیون دیوارسبز در خود سیستم از طریق پیچ های استیل ضد زنگ و یا منگنه های بادی به پایه متصل می شوند. همین اتصالات می توانند منافذ ریزی را برای عبور رطوبت ایجاد کنند. بنابراین بعد از اتصال کامل سازه و قبل از شروع کشت باید آب بندی انجام شود. در مرحله آب بندی با استفاده از چسب آب بندی تمامی این اتصالات باید کامل پوشانده شوند. و بعد از خشک شدن کامل آنها مرحله بعد شروع می گردد.

علاوه بر منافذ سطح دیوار سبز باید عبور رطوبت و نشت آب از اطراف دیوار نیز محدود شود. برای این کار معمولا قاب فلزی از جنس استیل ضد زنگ برای گرین وال ساخته می شود. که دیوار سبز را از پشت ایزولاسیون سیستم دیوارسبز قاب می کند. و منافذ پشت آن نیز با چسب آب بند پر می شوند.

ایزولاسیون دیوار سبز

اهمیت گاتر در مدیریت آب خروجی

آخرین بخش در ایزولاسیون دیوار سبز می تواند مربوط به مدیریت صحیح آبهای خروجی دیوار سبز باشد. آب زهکشی در دیوار سبز در اثر نیروی جاذبه به سمت پایین حرکت می کند. و در صورت نبود هیچ بخشی برای جمع آوری، بر روی کف زمین خواهد ریخت. بنابراین باید برنامه ای برای جمع آوری این آب در نظر گرفته شود. گاتر برای همین منظور در دیوار سبز طراحی شده است. که در پایین دیوار سبز نصب می شود. گاتر هم مانند قاب دیوار سبز از پشت ایزولاسیون نصب می شود. جنس آن پلاستیک، کامپوزیت یا استیل ضد زنگ است. و با شیب ملایم جریان آب را به سمت خروجی فاضلاب هدایت می کند. گاتر معمولا به شکل یک پارچه، بدون منفذ و کاملا آب بند ساخته می شود. اما در صورت وجود منافذ ریز یا اتصالات نصب، آب بندی آن با چسب انجام می شود.

اجرای روف گاردن
بنر اجرای روف گاردن
دانلود کاتالوگ اسپینگر
دانلود کاتالوگ اسپینگر

برخی پروژه های اجرا شده

پروژه مسکونی نیاوران

آدرس: تهران – نیاوران
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۳
معمار:
مهندس عضدی فر
مساحت پروژه: ۱۸۰ متر مربع

پروژه پرنسا مال

آدرس: تهران – خیابان صابونیان
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۷
طراح: مهندسین مشاور دات
مساحت پروژه: ۲۳۰۰ متر مربع

پروژه شاد آباد

آدرس: تهران
تاریخ اجرای پروژه: 1397
طراح پروژه: دفتر معماری فرحو
مساحت پروژه: 90 متر مربع

ساختمان مسکونی رزاقی

آدرس: قم
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۱
نوع پروژه: مسکونی
مساحت پروژه: ۱۶۰ متر مربع

مسکونی مینا رزیدنس کیش

آدرس: جزیره کیش
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۹
نوع پروژه: مسکونی
مساحت پروژه: ۶۰۰ متر مربع

روف گاردن محوطه جنوبی ایرانمال

آدرس: تهران
تاریخ اجرای پروژه: 1397
نوع پروژه: تجاری - تفریحی
مساحت پروژه: 2000 متر مربع

مشاهده پروژه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا شامل قوانین کپی رایت می شود.
× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟