گیاهان دیوار سبز خارجی

ساخت دیوار سبز یکی از بخش های مهم در ایجاد فضای سبز شهری شناخته می شود. سیستم های مختلف دیوار سبز برای شرایط مختلف، انواع گونه های گیاهی و با کیفیت های متفاوت ساخته شده اند. که بر اساس نوع کاربری، بودجه و مقیاس پروژه مورد استفاده قرار می گیرند. با اینکه در ایران دیوار سبز بیشتر برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. اما این سیستم یکی از بهترین روش ها برای ایجاد دیواره های سبز شهری است. تا به توان اثرات زیست محیطی را بهبود بخشید. بخش مهم در موفق دیوار های سبز فضای بیرون، انتخاب صحیح گیاهان دیوار سبز خارجی است. به گونه ای که این گیاهان مقاومت بالا داشته باشند. و با شرایط محیط به خوبی سازگاری پیدا کنند. در این مقاله بعضی از بهترین گونه های گیاهان دیوار سبز خارجی معرفی شده است.

برای آشنایی بیشتر با انواع دیوار سبز می توانید مقالهتفاوت دیوار سبز داخلی و خارجیرا مطالعه نمایید.

گیاهان دیوار سبز خارجی

میخک هندی

فیتسپروم ، پیتسپروم یا میخک هندی یکی از انواع گیاهان همیشه سبز، با برگ های پنجه ای زیر ، دارای نمای چرمی و به رنگ سبز تیره است. این گیاه کند رشد به صورت بوته و درختچه در انواع فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. اما سایزهای کوچک این گیاه می توانند یکی از گونه های مناسب دیوار سبز خارجی باشند. این گیاه مقاوم به گرما، سرما و نور آفتاب است. با این وجود آبیاری منظم اثر زیادی در کیفیت رشد و ماندگاری گیاه دارد. رشد کند آن به ماندگاری مناسب میخک هندی در دیوار سبز کمک می کند. علاوه بر آن گل های بسیار معطر آن در اواسط بهار ظاهر می شوند. که با وجود ریز بودن، عطر آنها در فضا کاملا قابل تشخیص است.

گیاهان دیوار سبز خارجی

یاس هلندی

درختچه یاس هلندی یکی از مهمترین گونه ها در طراحی روف گاردن و تراس گاردن شناخته می شود. این گیاه دارای برگ های همیشه سبز براق است. و گل های آن به صورت خوشه ای و سفید هستند. یاس هلندی نیز مانند فیتسپروم در سایز گلدانی و کوچک به خوبی برای دیوار سبز بیرونی قابل استفاده است. این گیاه به گرما، سرما و نور آفتاب مقاوم است. ضمن آنکه رشد آن متوسط تا سریع است. به همین دلیل نیاز به مدیریت و هرس دارد. اما گستردگی و ریشه دوانی آن در بستر، یاس هلندی را در گروه گیاهان دیوار سبز خارجی قرار می دهد.

گیاهان دیوار سبز خارجی

شمشاد ابلق

انواع شمشاد در تمامی بخش های فضای سبز از پارک ها تا روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرند. اما در دیوار سبز بیرونی شمشادهایی با برگ های ریز مانند شمشاد نعنایی و شمشاد ابلق گزینه های بهتری هستند. شمشاد ابلق گیاهی همیشه سبز با برگ های سبز- سفید یا سبز – نارنجی و ریز است. که مقاومت خوبی به گرما و سرما دارد. این گیاه بسیار کند رشد بوده به همین دلیل مدیریت شاخه های آن در دیوار سبز بسیار راحت است. اگرچه رطوبت مناسب برای آن باید همیشه فراهم باشد. شمشاد ابلق برای ایجاد رنگ دانه های زرد به نور آفتاب کافی نیاز دارد. در غیر این صورت رنگ آن سبز می شود. همین تنوع رنگی در شمشاد ابلق باعث شده تا به عنوان یکی از گیاهان دیوار سبز خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

گیاهان دیوار سبز خارجی

پاپیتال ابلق

همه ی گونه های پاپیتال به عنوان گیاهان بسیار مقاوم و مناسب برای فضای آزاد شناخته می شوند. با این وجود بیشتر انواع پاپیتال دارای برگ های بسیار بزرگ و حالت رشد مهاجم هستند. به همین دلیل در دیوار سبز مورد استفاده قرار نمی گیرند. پاپیتال ابلق یکی از گونه های این گیاه با برگ های کوچک، ستاره ای شکل و بسیار زیباست. که مقاومت آن نسبت به سایر گونه ها کمتر بوده و رشد بسیار کندی دارد. با این وجود در بستر آماده ی دیوار سبز به خوبی رشد می کند. این گیاه مقاومت نسبی به گرما، سرمل و خشکی دارد. و برای تولید برگ های ابلق باید نور آفتاب کافی دریافت نماید.

گیاهان دیوار سبز خارجی

پیچ تلگرافی

انواع مختلفی از گیاهان رونده در دیوار سبز قابل استفاده هستند. که یکی از رایج ترین آنها پیچ تلگرافی است. پیچ تلگرافی گیاهی با برگ های علفی لطیف و بیضی شکل است. که به صورت خزنده بر روی دیوار سبز رشد می کند. این گیاه یک گونه گرمسیری است. به همین دلیل به رطوبت و آفتاب کافی برای رشد نیاز دارد. اما در ترکیب با سایر گیاهان دیوار سبز خارجی یک گزینه مناسب شناخته می شود. گل های پیچ تلگرافی به رنک های سفید، آبی و ارغوانی در فصل بهار است. که همین ویژگی به  جذابیت آن در ترکیب دیوار سبز اضافه می کند.

نگهداری دیوار سبز
مطالعه این مقاله

روف گاردن

لیروپ

گیاه لیروپ ، از انواع گیاهان دائمی با برگ های علفی به رنگ سبز- زرد است.  این گیاه مقاوم به سرما  و سایه است. با این وجود برای حفظ رنگ برگ ها و گلدهی به آفتاب کافی نیاز دارد. گل های لیروپ بنفش رنگ هستند و در پاییز ظاهر می شوند. لیروپ به عنوان یک گیاه پوششی نسبتا مقاوم شناخته می شود. به همین دلیل گونه مناسبی برای دیوار سبز بیرونی نیز هستند. ضمن آنکه فرم آویز برگ های آن در نمای دیوار سبز ترکیب خوبی با گیاهانی مانند یال اسبی ایجاد می کند.

طراحی و ساخت گرین وال

یال اسبی

چمن یال اسبی یکی از شناخته شده ترین انواع گیاهان پوششی است. این گیاه مقاوم به سرما، گرما و خشکی است. با این وجود دریافت رطوبت و نور کافی باعث رشد زیبا و شادابی برگ های سبز تیره و براق آن می شوند. یال اسبی یکی از بهترین گیاهان دیوار سبز خارجی است. بسیار مقاوم بوده، به نگهداری کمی نیاز دارد. و فرم آویز آن نمای نرم و لطیفی در دیوار ایجاد می کند. که به دلیل نرم بودن برگ ها مشکلی برای استفاده در مکان های پر تردد نیز نخواهد داشت.

طراحی و اجرای دیوار سبز

لیزماکیا

گیاه لیزماکیا  یکی از گونه های پوششی رونده با برگ های گرد است. این گیاه بافت نرمی ایجاد می کند که متفاوت و خاص است. به همین دلیل برای تنوع بافتی در ترکیب با سایر گیاهان دیوار سبز خارجی به کار می رود. این گیاه مقاوم به گرما و خشکی است. یکی از ویژگی های خاص این گیاه تغییر رنگ آن در آفتاب و سایه است. که در آفتاب به زرد و در سایه به سبز تغییر رنگ می دهد.

گیاهان دیوار سبز خارجی

رزماری  و اسطخدوس

گونه های رزماری و اسطخدوس گیاهانی از یک خانواده و بسیار شبیه به یکدیگر هستند. هر دوی آنها مقاوم به گرما، سرما، خشکی و آفتاب شدید هستند. با این وجود رشد خوبی داشته و نگهداری آسانی دارد. این گیاهان در سایز کوچک به راحتی برای دیوار سبز بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت رزماری و اسطخدوس بیشتر در رنگ و جلای برگ آنهاست. به همین دلیل حتی در ترکیب باهم می توانند در دیوار سبز بیرونی مورد استفاده قرار گیرند.

گیاهان دیوار سبز خارجی

اجرای روف گاردن
بنر اجرای روف گاردن
دانلود کاتالوگ اسپینگر
دانلود کاتالوگ اسپینگر

برخی پروژه های اجرا شده

پروژه مسکونی نیاوران

آدرس: تهران – نیاوران
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۳
معمار:
مهندس عضدی فر
مساحت پروژه: ۱۸۰ متر مربع

پروژه پرنسا مال

آدرس: تهران – خیابان صابونیان
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۷
طراح: مهندسین مشاور دات
مساحت پروژه: ۲۳۰۰ متر مربع

پروژه شاد آباد

آدرس: تهران
تاریخ اجرای پروژه: 1397
طراح پروژه: دفتر معماری فرحو
مساحت پروژه: 90 متر مربع

ساختمان مسکونی رزاقی

آدرس: قم
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۱
نوع پروژه: مسکونی
مساحت پروژه: ۱۶۰ متر مربع

مسکونی مینا رزیدنس کیش

آدرس: جزیره کیش
تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۹
نوع پروژه: مسکونی
مساحت پروژه: ۶۰۰ متر مربع

روف گاردن محوطه جنوبی ایرانمال

آدرس: تهران
تاریخ اجرای پروژه: 1397
نوع پروژه: تجاری - تفریحی
مساحت پروژه: 2000 متر مربع

مشاهده پروژه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا شامل قوانین کپی رایت می شود.
× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟